Hersenmist

Je mentale gezondheid varieert. Je kunt je prima voelen en lekker relaxen met een boswandeling of een bezoek aan de sauna. Maar soms heb je net iets meer dan dat ontspannende badritueel nodig. Of een langere pauze van je werk en dagelijkse beslommeringen. Op momenten dat het niet zo lekker loopt in je leven is voor jezelf zorgen een pure noodzaak.

Piekeren of je somber voelen… Hoe je dingen ziet wordt beïnvloed door je achtergrond, de omstandigheden waarin je je begeeft, de ervaringen die je hebt opgedaan én de magische wereld van je darmflora. Je darmen hebben een connectie met je zenuwstelsel en worden ook wel je tweede brein genoemd. Er is een belangrijke verbinding tussen je darmflora en je hersenen en je kunt psychisch ziek worden doordat je darmen niet goed functioneren. Stress kan darmklachten verergeren, en andersom: darmklachten kunnen psychologische stress veroorzaken. Een gezond lichaam, met een darmflora die in balans is, zorgt weer voor een sterke mentale gezondheid.

Hoe kom je lekker in je vel?

Bewezen is dat bewegen een positieve invloed heeft op je stemming. Als je beweegt komen stofjes vrij (endorfine) die je een geluksgevoel geven. Sporten, maar ook klusjes in en om het huis, tuinieren of een wandeling maken geven je energie en motivatie. Je geheugencapaciteit verbetert en de kans op dementie wordt kleiner.

Daarnaast is het goed voor je hersenen en conditie en helpt actief bezig zijn je ’s avonds sneller in slapen te vallen. Slapen lukt ook beter na het drinken van een kop kamille thee en door de schermen van tv, pc en telefoon een uur voor bedtijd uit te zetten.

Na een goede nachtrust functioneer je beter, maar ook overdag is het belangrijk voldoende rust te nemen. Bijvoorbeeld met een meditatie. Mediteren is allang niet meer zweverig. Het helpt piekeren te stoppen en mentaal te ontspannen door je te concentreren op je ademhaling, je gevoelens en je lichaam.

Ook creatieve activiteiten leiden je af van negatieve gevoelens. Met tekenen, mandala’s kleuren, schrijven, muziek maken of een legpuzzel maak je je hoofd leeg en laat je de focus op negatieve gevoelens ongemerkt los.

Daarnaast kun je jezelf ook opladen met sociale contacten. Persoonlijk contact met vrienden, collega’s en familie om ervaringen en interesses te delen geeft je het gevoel dat je gehoord wordt, waardoor je je beter voelt en je zelfvertrouwen toeneemt. Door je te omringen met mensen die jou een goed gevoel geven laad je jezelf op met positieve (mentale) energie. Het vermijden van dit sociale contact is één van de eerste tekenen dat je mentaal overbelast bent.

Hersenmist

Als je merkt dat het mentale dipje langer duurt dan je mag verwachten, en bovenstaande manieren om je beter te voelen hebben weinig effect, ligt de oorzaak waarschijnlijk in je voeding en spijsvertering.

Je spijsvertering is een ingewikkeld systeem dat wordt beïnvloed door al­lerlei factoren. Een systeem dat geregeld wordt door o.a. je maag, darmen, lever en galblaas. Wanneer een Candida-overgroei ontstaat en je spijsver­tering niet meer optimaal werkt kan het ernstige gevolgen hebben voor de manier waarop veel organen in je lichaam actief zijn en hoe je hersenen functioneren.

Darmbacteriën en Candida produceren chemicaliën die een invloed hebben op je humeur, waardoor je je angstig voelt, neer­slachtig of zelfs depressief.

Dit gebeurt heel langzaam. In het begin kun je niet meer helder den­ken. Je komt niet meer op woorden en lijkt wat vergeetachtig te zijn. Deze hersenmist geeft je het gevoel er niet meer ‘bij’ te zijn. Soms krijg je een zweverig gevoel in je hoofd. Je blik wordt waziger en een goede concen­tratie op je werk, of op wat er om je heen gebeurt, wordt lastig.

“Je hoort het gesprek wel, maar je bent er niet bij…”

Je verliest de grip.

Je ziet de dingen vaker van de sombere kant en voelt je meer en meer ontevreden. Wat er gebeurt in je darmen en hoe jij je voelt in je hoofd staat dus met elkaar in verband.

www.candidacoach.nl hersenmist

Metalen zorgen voor een somber gevoel

Tegenwoordig hebben we steeds vaker een teveel aan metalen in ons lijf. Nikkel, aluminium of lood… We krijgen het binnen via metalen kookgerei, koffiecups, oude waterleidingen of nikkelrijke voeding, zoals peulvruchten. De metalen stapelen zich op  in je darmflora en beïnvloeden je brein. Deze vervuiling maakt dat je niet bepaald vrolijk overkomt en de dagelijkse dingen telkens van de sombere kant ziet.

Wat kun je doen?

Neerslachtigheid, sombere gevoelens en stemmingswisselingen kunnen door je arts uitgelegd worden als een depressie, waarvoor je antidepressiva voorgeschreven krijgt. Terwijl een gezond eetpatroon met nikkelarme en suikervrije voeding een positieve uitwerking kan hebben op het opheffen van de nikkelbelasting in de darmen.

Je hersenen hebben goede voedingsstoffen nodig om optimaal te functioneren. Je doet je hersenen al plezier met het eten van vezels, vette vis, olijfolie, walnoten en het drinken van kruidenthee.

Een voedingspatroon volgens jouw eigen voedingskompas heeft invloed op hoe jij je voelt. Als je eet wat je goed verteert op het moment dat je trek hebt, én voldoende drinkt, zal je merken dat dit een positief effect heeft op je gezondheid. Eet je voeding volgens je voedingskompas? Dan eet je voeding waar je vrolijk van wordt.

Een gezonde ‘darm-hersen-as’ zorgt gelijk voor de aanmaak van het ‘gelukshormoon’ serotonine. Dit stofje wordt aangemaakt in je darmen en heeft grote invloed op je gemoedstoestand. De hersenmist verdwijnt, je kunt weer helder denken en je stem klinkt weer opgewekter.

Ik weet uit ervaring: het is mogelijk binnen 3 maanden je darmflora weer in balans te hebben, waardoor je meer energie hebt en een zonniger kijk op je leven. Ook als je al 30 jaar met de Candida worstelt, of met een nikkelbelasting.
Vraag hier een gratis Candidagesprek aan als je daar meer over wil weten of als je er hulp bij kan gebruiken. Dan maken we een belafspraak om te bespreken wat jij kunt doen.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *