Fruit als toetje na de lunch

Ik herinner me nog goed hoe ik als klein meisje bij mijn opa en oma aan tafel zat. Samen met mijn vader, moeder, broertje en een stuk of zes ooms en tantes. De tafel stond vol met brood, vleeswaren, kaas en zoet broodbeleg. Als extraatje had mijn oma in de winter vaak warme rookworsten en in de zomer aardbeien erbij. Hmmmm, dat lustte ik heel graag op brood!

Het was er altijd erg gezellig aan tafel en zomer of winter…  Aan het eind van de lunch had mijn oma altijd een bepaald ritueel. Een gewoonte die ik thuis niet kende, namelijk het nemen van fruit als toetje na de lunch. Mijn oma pakte dan steevast een hoeveelheid fruit van de schaal, schilde het fruit met een mesje en deelde de partjes appel of sinaasappel uit.

Regelmatig zie ik mensen dit doen

Ook nu nog is het bij veel mensen een routine om fruit te eten als toetje na de lunch. Ze eten eerst een aantal boterhammen en nemen daarna nog een banaan, pellen een mandarijn of schillen een appel. Het is een vast moment voor fruit, maar helaas een wat onhandige keuze. Het is namelijk een gewoonte waarmee je je goede darmflora flink kunt verpesten.

Dat zit zo: als je een aantal boterhammen eet liggen die een poos in je maag om te verteren. Eet je direct na de boterhammen fruit, dan valt het daar bovenop. Fruit verteert echter sneller dan de boterhammen. Hierdoor ontstaat vergisting of verrotting, wat voor verteringsproblemen in de darmen kan zorgen. Als je spijsvertering niet optimaal is (en helaas is dat bij veel mensen al het geval), dan neemt je darmweerstand af. Een opportunist als Candida maakt daar graag gebruik van door zich verder uit te breiden.

De vergisting in je darmen kan een vervelend gevoel in de buik veroorzaken. Je merkt het aan een opgezette buik, winderigheid en een opgeblazen gevoel.

www.candidacoach aardbeien

Aardbeien op brood, we eten het zo graag. Maar ook zonder suiker is het voor een goede spijsvertering niet zo’n geweldige combi. Als je graag aardbeien eet is het slimmer ze op een ander moment te eten.

Eet jij fruit na de maaltijd en heb je last van gasvorming in je darmen? Neem dan eens de proef op de som door het fruit niet meer na je maaltijd te eten en voel het verschil in je buik.

Heb je nog meer (vage) klachten waarvan je je afvraagt hoe het kan zijn ontstaan? In mijn nieuwste boek (Over)leven met Candida wordt de relatie tussen nog vele andere klachten en je darmwerking toegelicht, zodat je begrijpt waaróm die klachten ontstaan.

overleven met candida www.candidacoach.nl

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *