Waar niemand over praat, maar wat iedereen zou moeten weten

Niemand praat erover met jou. Het is niet bepaald een onderwerp van gesprek op verjaardagen. En zelf besteed je er ook niet teveel aandacht aan. Je merkt wel dat het de ene keer makkelijker gaat (soms zelfs te makkelijk) en het een andere keer met veel moeite je lichaam verlaat. Ik heb het over je ontlasting. Het zette Janny aan het denken toen ze in mijn boek las ‘net als ieder ander mens spoelde ik het zo snel mogelijk weg.’ Ze herkende zich er gelijk in, want ook zij had geen idee wat je ontlasting je kan vertellen over je gezondheid.

Gênant

Hoewel kinderen nog heerlijk onbevangen kunnen roepen dat ze moeten poepen voelen veel volwassenen zich ongemakkelijk als het gaat om de grote boodschap. Ze generen zich als ze ‘moeten’ in een openbare gelegenheid, zoals bijvoorbeeld een restaurant en stellen het liever uit. Het idee alleen al. Afgezien van de hygiëne. Stel je eens voor: de tijd die ze nodig hebben terwijl anderen in de rij staan te wachten. De geur die de wc-ruimte vult en niets te raden over laat. De sporen in de pot die bewijzen dat je niet de krant zat te lezen… En dat terwijl we het allemaal dagelijks doen.
Een echte reden voor ongemak heb je als de samenstelling van de ontlasting wisselt van brijachtige substantie naar harde keutels, zonder iets vreemds te hebben gegeten. Het is een teken dat er iets mis is met de spijsvertering en geeft aan dat je niet gezond bent. Het komt vaak voor als gevolg van een Candida-infectie.

Wat is dan wel oké?

Door kritisch naar je ontlasting te kijken kun je veel leren over je gezondheid.
Het gebruik van toiletpapier is bij een goede ontlasting vrijwel overbodig. Het is glad van oppervlak en worstvormig. Komt als vanzelf zonder te hoeven persen. Is zwaarder dan water en drijft dus niet. Het laat geen sporen na. Ruikt niet sterk en heeft de kleur van… pindakaas!

goede ontlasting www.candidacoach.nl

Spiegel van je gezondheid

Heb jij last van wisselende ontlasting? Suikers hebben een grote invloed hierop. Je kunt het verschil opmerken zodra je je strikt aan het Candidadieet houdt. Een goed werkende darm geeft niet alleen goede ontlasting, hij is ook beter in staat voedingsmiddelen op te nemen!
Ontlasting hoort niet wisselend brijachtig en te vast te zijn, maar de volgende tips kunnen je op die momenten helpen:

Bij verstopping:
– drink minstens anderhalve liter water per dag
– neem dagelijks een lepeltje olijfolie tussendoor
– een gehurkte houding is de meest natuurlijke houding, je ontlasting komt dan makkelijker naar buiten. Til je benen dus op of plaats ze op een verhoging

Bij diarree of brij:
– eet voldoende vezels
– eet geen suikers

Janny nam de proef op de som door alle suikers te laten staan en vertelde haar partner Carel wat ze las over goede ontlasting. Ze bekeek het vaker voor ze doortrok en merkte welke invloed de suikervrije voeding had op haar ontlasting. En ook op die van Carel, die op een morgen luidkeels vanaf de wc riep: “Ik heb hem ook!”.

Kom in actie

Wil jij definitief de suikers kunnen weerstaan en je darmen in balans brengen? Wil jij leren hoe je het voor elkaar krijgt, net als Janny en Carel, je ontlasting te verbeteren? Blijf niet langer aanmodderen en neem vandaag nog actie. Meld je aan voor een gratis Candidagesprek en krijg zicht op wat jij kunt doen.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *