Suikers uit koolhydraten, hoe zit dat toch?

Laatst vroeg iemand mij: “Yvonne, hoe zit dat toch? In het Candidadieet moeten we suiker vermijden, maar koolhydraten leveren toch ook suikers op?”

En het is juist. Koolhydraten uit bijvoorbeeld aardappelen, volkoren pasta en zilvervliesrijst leveren ook suikers op. Dit zijn trage suikers die samen met de voedingsstoffen tijdens de spijsvertering langzaam worden afgegeven en opgenomen in het bloed. De bloedsuikerspiegel stijgt en daalt dan heel geleidelijk. We verbruiken deze suikers als energie gedurende een aantal uren, tot het tijd is voor een volgend eetmoment.

Het eten van deze trage suikers uit koolhydraten is dus geen enkel probleem. Als je koolhydraat bewust eet en voor een goede brandstof zorgt heb je minder behoefte aan (zoete) tussendoortjes.  Al kun je natuurlijk altijd een cracker, snackgroente of noten nemen voor een extra dosis energie, zonder een piek in je bloedsuikerspiegel te krijgen.

www.candidacoach.nl koolhydraten

Snelle, lege suikers

Dit in tegenstelling tot suikers uit bijvoorbeeld een Mars of gevulde koek. Deze snelle suikers laten de bloedsuikerspiegel omhoog schieten en geven een energie boost zonder enige voedingswaarde. De pancreas (=alvleesklier) krijgt het daarmee zwaar te verduren. Bij elke suikershot die de hersenen signaleren krijgt de pancreas de opdracht insuline af te scheiden om de bloedsuikerspiegel weer tot een aanvaardbaar niveau terug te brengen. Veel suikershots kunnen op den duur tot uitputting van de pancreas leiden, met suikerziekte tot gevolg. Als je goed luistert naar je lijf kun je de uitputting ook na het eten van suikers voelen: dan merk je dat na de piek een enorme dip ontstaat. Je energie is ineens weer tot een minimum gedaald. Je voelt je moe.

Terug naar de trage suikers uit koolhydraten

Merk jij het ook? Veel mensen kiezen er tegenwoordig voor koolhydraat arm te eten en aardappelen, pasta en rijst te vervangen door bergen groenten. Niets mis met dat laatste, is mijn idee. Bergen groenten is zelfs heel goed. Maar, wees eens eerlijk: hoe houd je dat op de lange termijn vol? En is het echt noodzakelijk koolhydraten te schrappen uit het menu? Mijn mening is: nee, dat is niet noodzakelijk. Tenzij je behandelaar het jou om een bepaalde reden adviseert.

Veel slimmer is het om jezelf goed te voeden, terwijl je ondertussen de Candida uithongert. Koolhydraat bewust dus. Dan eet je ‘normaal’, houd je het moeiteloos lang vol en bewaar je de balans. Zelf houd ik het al 10 jaar met gemak vol, en de Candidaten die ik hierbij coach merken het ook.

“Ik was al ruim 2 jaar bezig om zo gezond mogelijk te eten, maar kwam toch nog niet tot het gewenste resultaat. Ik vroeg me af of ik het dieet na de 3e maand nog vol kon houden, maar het blijkt door de regelmatige coachgesprekken, de eye openers waar ik zelf niet aan had gedacht en de snelle reactie op mijn vragen makkelijker dan ik dacht. De recepten zijn super, makkelijk klaar te maken en goed uitgelegd met handig overzicht van de producten ernaast. Ik nodig nu graag iemand uit om een van de recepten voor klaar te maken.” Rolf (28)

Hoe je dat slim doet kun je leren


Bijvoorbeeld met de inspirerende Candidaproof recepten uit een van de e-books in de winkel.

Wil jij niet langer zelf ‘proberen’, maar snel ontdekken hoe je door ‘normaal’ te eten de Candida en je klachten weg werkt? In een coachtraject leer je daar alles over en krijg je meer dan 100 recept ideeën. Klik hier om te zien welk traject jou het beste past.

Heb je daar hulp bij nodig of vragen over? Vraag dan een gratis Candidagesprek aan en we bespreken jouw situatie om te ontdekken wat jou past.

2 antwoorden
  1. maartje
    maartje zegt:

    Hoe zit het met zetmeelrijke producten als bataat, pastinaak, bakbanaan etc??

    Zeker omdat het weglaten van fruit en suikers al gewichtsdaling geeft.

    Soms lees je ook dat je boekweit etc wel moet vermijden?

    Beantwoorden
    • Yvonne
      Yvonne zegt:

      Hallo Maartje,
      Goede vraag! Bakbanaan is fruit en zoals je al aangeeft zou je die moeten weglaten uit je dieet. Verder kunnen koolhydraten uit bijvoorbeeld bataat prima passen. Maar, wat je precies wel of niet kan eten is heel persoonlijk en afhankelijk van je gevoeligheid voor bepaalde producten. Boekweit kan dus voor de een prima werken, maar bij de ander heel verkeerd vallen. Ik adviseer daarom aan de hand van een persoonlijk voedingskompas je dieet samen te stellen. Dan weet je zeker dat je de goede dingen eet. 🙂

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *