Zo bespaar jij geld

“Het is zeker nodig om biologisch te eten bij het Candidadieet?” vraagt Simone, nadat ik haar uitleg dat we voeding als medicijn in gaan zetten tegen de Candida. “Dat is mij echt te duur, hoor.”

Veel mensen denken dat je per se biologisch moet eten om van de Candida af te komen. En dat het daardoor een dure methode is om met voeding je darmflora weer gezond te maken. Ben jij er ook van overtuigd dat het Candidadieet duur is? Dan kan ik je geruststellen: biologisch eten mag, maar is geen voorwaarde voor een goed herstel van je darmen. In dit blog geef ik je nog 14 tips om geld te besparen als je het Candidadieet volgt.

  1. Vergelijk de prijzen in de supermarkt. Ga jij naar de dichtstbijzijnde supermarkt of naar de goedkoopste?
  2. Eet groenten van het seizoen. Asperges in het najaar en aardbeien in de winter… Je betaalt er de hoofdprijs voor. Groenten van het seizoen zijn goedkoop en ook vaker in de aanbieding.
  3. Bepaal voor een paar dagen vooruit wat je gaat eten, kijk in je voorraadkast wat er al staat, maak een boodschappenlijstje en houd je daaraan. Als je een boodschappenlijstje gebruikt kun je heel gericht de afdelingen opzoeken waar jouw boodschappen liggen. Zo laat je je in de winkel minder snel verleiden door impuls aankopen en koop je niet meer dan je nodig hebt.
  4. Let op aanbiedingen. Als de houdbaarheidsdatum nadert worden producten vaker afgeprijsd. Staat iets al op je boodschappenlijstje? Dan is het interessant een afgeprijsd product mee te nemen.
  5. Doe boodschappen zonder je kinderen. Niet onaardig bedoeld, maar met kinderen erbij word je vaker verleid iets extra’s mee te nemen. Het scheelt echt in je portemonnee.
  6. In de winkel staan de A-merken op ooghoogte in de schappen, zodat je die het eerste ziet. Maar deze zijn vaak duur en niet eens Candidaproof. Kijk eens naar de onderste schappen en bij de huismerken. Deze producten zijn niet alleen goedkoper maar verrassend vaak wél Candidaproof.
  7. Doe geen boodschappen met een lege maag. Als je trek hebt zijn verleidingen onweerstaanbaar en koop je meer dan je van plan was.
  8. Ga eens niet ’s morgens, maar aan het einde van de dag naar de markt. Veel marktkooplieden willen hun niet verkochte producten liever niet mee terug nemen. Zij prijzen groenten en fruit aan het eind van de middag af. Doe er je voordeel mee!
  9. Eet minder vlees. Vlees is vrij duur. Peulvruchten, kikkererwten en linzen zijn heerlijke ingrediënten op een vleesloze dag, goedkoper en voedzaam. Dan heb je daarna ook minder snel weer trek.
  10. Snijd zelf je groenten. Een zak geschilde aardappelen, gesnipperde uien of voorgesneden groenten is makkelijk, maar niet goedkoop. Van een krop andijvie kun je meer eten, een halve bloemkool kun je prima bewaren en worteltjes zijn in een mum van tijd schoongemaakt.
  11. Maak voor drukke dagen een voorraad aan in de vriezer. Doperwtjes of spinazie uit de vriezer zijn goedkoop en staan snel op tafel.
  12. Neem wekelijks een bedrag aan contanten op en betaal hiermee je boodschappen in plaats van met pin. Dan heb je meer zicht op hoeveel je uitgeeft aan je boodschappen.
  13. Supplementen kunnen erg prijzig zijn. Neem alleen supplementen die je voorgeschreven zijn door een therapeut. Dan weet je zeker dat je iets slikt om een tekort aan te vullen en dat je je lijf daarmee gezonder maakt.
  14. Soms is het basis Candidadieet niet voldoende. Dan heeft jouw herstel meer nodig. Eet je volgens de richtlijnen van je voedingskompas dan bespaar je jezelf de uitgaven aan voeding waar je lijf niet blij van wordt. Ik werk met zo’n 100 therapeuten in het land samen die dit voor jou kunnen meten. Je vraagt hier de contact gegevens van een therapeut in de buurt bij mij op. Vergeet niet je volledige naam en woonplaats te vermelden. J

PS. De therapeut kan deels worden vergoed door je zorgverzekering als je aanvullend verzekerd bent. Het kan slim zijn hiervoor over te stappen naar een andere verzekeringsvorm of verzekeraar.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *