Gezond eten gaat ook over HOE je eet

Haar vingers glijden over het scherm. Oeh, bijna uit! Nog één keer proberen, denkt ze. Ze start een nieuw kaartspel en hoopt dat het nu beter lukt. Met haar tablet op schoot neemt Janine nog een hap. Ze is er best fanatiek in, merkt ze. Of heet het verslaafd? Als ze nog een hap wil nemen van haar boterham merkt ze ineens dat haar bord al leeg is.

Patricia neemt snel nog een hap voor ze haar auto start en haar telefoon in de houder klikt. De lunchpauze is weer om, ze moet nu echt gaan. Nou ja, lunchpauze? Patricia werkt als coördinator en is veel onderweg. Ze merkt dat mensen rond deze tijd slecht bereikbaar zijn. Daarom heeft ze er een gewoonte van gemaakt haar auto even te parkeren, voor ze naar haar volgende afspraak rijdt. Dan kan ze mooi even op haar telefoon de e-mails bijwerken en aantekeningen maken over belangrijke zaken die spelen. Zo blijft ze lekker bij en benut ze haar tijd optimaal.

Janine en Patricia hebben een aantal dingen gemeen

Janine en Patricia zijn twee verschillende vrouwen, in twee verschillende situaties. En toch hebben ze veel gemeen.

  • Ze kunnen heel geconcentreerd aandacht geven aan dat wat ze doen
  • Ze zijn gedreven en gaan voor het beste resultaat
  • Ze hebben allebei veel doorzettingsvermogen en geven niet snel op

Mooie eigenschappen, toch?

Maar wat ze ook gemeen hebben is: buikpijn na het eten

En dat is niet zo vreemd. Want, wat ze beiden vergeten is: aandacht geven aan het eten. Waardoor ze nu gedachteloos de ene na de andere hap wegslikken en het de spijsverteringsorganen extra moeilijk maken.

Met als gevolg:

  • een opgeblazen gevoel in de buik;
  • vervelende buikkrampen;
  • en een stoelgang die niet soepel verloopt.
Hoe kan het beter?

Gezond eten gaat niet alleen over WAT je eet, maar ook over HOE je eet. Met aandacht, zittend aan tafel, terwijl je niets anders doet. Gek genoeg kan dat heel ongemakkelijk voelen! Vooral als je het altijd erg druk hebt. Dan voel je de onrust in je lijf toenemen en neig je naar het pakken van je telefoon, de krant of een tijdschrift. Of je neemt je laptop op schoot en checkt facebook, je e-mails of filmpjes op Youtube zodra je even ‘niets’ doet. Maar als je aandacht geeft aan het eten als activiteit, zal dat je belangrijke voordelen opleveren.

www.candidacoach.nl

Dit levert eten met aandacht jou op:
  • Je zet een optimale vertering in gang. Misschien heb je wel eens opgemerkt dat voedsel in herkenbare vorm en kleur je lichaam verliet? Uhm, dat is niet zoals het hoort. Als voedsel herkenbaar is terug te vinden in je ontlasting, dan is het niet verteert en bleven ook de voedingsstoffen ongebruikt. Als je dat wil, waarom zou je dan eigenlijk eten..?
  • Je spijsverteringsorganen hoeven minder hard te werken om je eten te verwerken. Ha, ik garandeer je: daar worden ze blij van. En jij ook.
  • Je bent sneller verzadigd als je met aandacht eet, meestal na zo’n 20 minuten. Je eet dan minder (maar hebt wel genoeg gegeten) en voorkomt overgewicht. In deze tijd, waarin veel mensen worstelen met overgewicht, is met aandacht eten een simpele oplossing voor een groot probleem.
  • Je buikklachten nemen af, omdat je minder ‘prestatiedruk’ op je maag en darmen legt. Ze hoeven gewoon minder hard te werken. En zonder buikpijn kom jij vrolijker je (werk)dag door.
Hoe eet je met aandacht?

Hoe je aandacht geeft aan eten kun je oefenen. Oefening baart kunst. Dus probeer het eens.

  1. Allereerst: leg je tablet, telefoon en andere zaken die je aandacht kunnen trekken even weg.
  2. Eet zittend op een stoel, het liefst aan tafel maar niet je werkplek.
  3. Voor je een hap neemt van je lunch bekijk je het goed. Hoe ziet het er uit? Hoe ruikt het?
  4. Neem een hap en merk op: is het hard of zacht? Warm of koud? Glad of ruw?
  5. Kauw voorzichtig en neem waar wat er gebeurt. Komen er sappen vrij? Smaakt het zoet, zuur, bitter of zout?
  6. Kauw nu alles fijn. En zelfs als je denkt dat het fijn genoeg is, kauw je nog door. Je merkt: het kan altijd fijner. Je maag is er blij mee! De enzymen in je speeksel doen namelijk het belangrijke voorbereidende werk van de spijsvertering. Goed fijn gekauwd voedsel is daarna veel makkelijker te verwerken voor je maag.
  7. Tot slot mag je je fijngekauwde hap doorslikken.
  8. Met de volgende hap begin je weer van voren af aan.
Herken jij je in de gewoonte om vluchtig tussendoor te eten?

Janine en Patricia merkten dat ze door aandachtig eten geen buikpijn meer kregen. Neem ook eens de proef op de som. Maak ook tijd voor een rustig eetmoment en geniet!

Wil jij voortaan meer gewoontes herkennen die jou ongemerkt veel stress opleveren?

Kom dan naar de interactieve workshop Zacht Werken aan je Gezondheid. Een gezellige leerzame workshop die jouw persoonlijke situatie heel inzichtelijk maakt. We spelen ook het Zacht-Werkenbordspel, waarbij je jezelf nog beter leert kennen, zonder dat anderen alles van je te weten komen.

Je gaat dus een middag lekker aan de slag, zoals het bij een workshop hoort. En ook nog eens op een heel ontspannen manier. Klik hier voor meer informatie en aanmelden.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *